Follower

Monday, January 28, 2013

Cendoiiii...oiiiii...Cendoiii



Assalamualaikum n Salam sayang to mylovely readers

cendoiii ker cendul yer???...hiii loghat kedah panggil cendoi.... apapun sedap kan musim-musim panas cenggini mkn ais cendul tambah-tambah lagi resipi n diperbuat dengan titik peluh diri sendiri...urmppphhhhh sedap sesangat..n puas...hari tu balik kampung terus ke umah kak Yah...kakakku yang ketiga. Kebetulan anak dara kak yah balik kg so boleh la borak2 n menyakat dia...hiii...sukooo (versi zura gegar fm)...org pantai timur pasti tau punyer....Sejak mak pergi meninggalkan kami semua..kakak2 la tempat menumpang kasih..Al- Fatihah untuk mak.   lepas je makan tengah hari n lepak-lepak tido dalam kekenyangan ditambah ngan cuaca panas terik kat luar...arrr...buat hati gundah gulana...hiii...aicewahhh...

Kak Yah - ishhhh...teringin pulak nk mkn cendoi....nak tak buat cendoiii..

Aku : Blurrr....ermmm sedap gak (dalam hati..malas jugak nk buat mesti lambat ni)

Kak Yah : nak buat tak.. nak p amek daun pandan ni...sat lg p blend..

Husna (anak buah) : Boleh maklang...

Aku : Diam tak terkata..(dasar pemalas)...hiii..

syuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrrrr...dengar paip air didapur ...rupanya kak yah dah basuh daun pandan dah...aikkk..cepatnya....

Aku : Jom...jomm..husna tolong maklang sian dia.

Bergegas aku ngan husna dengan niat nak menolong la takkan nak biarkan dia wat sorang2 tapi makan nak sama-sama mana boleh camtu kan....so jadi la rancangan ni...Si Aisyah anak dara kak yah kuar jumpa kawan....ermmmm...

jom tengok resipi yang sangat mudah disediakan

* 1 peket tepung beras 
* Daun Pandan
* Gula merah/gula melaka
* 1 biji kelapa dibuat santan
* 1 peket gula pasir 
* sedikit air kapur

jom tengok cara penyediaannya (bergambar)


tepung beras, air pandan n air kapur dicampur dan dikacau sampai pekat dan hilang ketul2 tepung tu.. ada orang letak tepung jagung sekali..tapi ari tu tak letak pun.. proses mgacau ni amek masa dekat 20 minit jugaklah..




 Proses mengacau yang bergilir2..disarankan kacau dalam kuali senang nk kacau hari tu tersilap kacau dalam periuk soo..susahla sikit..sebenarnya kak yah la yang banyak mengacaunya....aku?...duk kacau buat keje boleh la...adik comey yang disayangi la katakan...hiii...bertuah jadi adik2 ni...sering dimanjakan...(terkesima seketika)....tapi entahlah dah terbiasa dimanjakan kut kan...bukan kata kakak2 jer yang manjakan aku tapi anak2 buah pun macam tu..layan aku macam puteri...sukaa....sebab tu jugak kadang2 aku tak pandai nak berdikari sendiri....oooo...bangunnnnnnnnnnnn...



sudah selesai proses mengacau...so inilah masa untuk membentuk cendul...ahakksss...masukkan tepung dalam bekas cendul yang berlubang tu, then....tekan2 tepung tu sampai jatuh melalui lubang bekas cendul tu cam gambar bawah



 Si husna tekun menekan...jangan jadi kentot2 sudah ler...gaya pro la kununnnnnnn...

ini lah hasilnya

 

 Aku????...buat apa...tugas aku cam biasa yang ringan-ringan jer...buat air gula putih, gula merah...n mesin nyiokkkk...mesin pun coz kesian tgk kak yah...mesti lenguh bangat mengacau td..aku yang kacau sat pun cam nak tercabut lengan...ohhh...nk makan kenalah gigih..




 air gula putih, gula merah dan santan yang dicampur dengan sedikit garam (kasi lemak beb)..bila tengok santan untuk cendul ni teringat kat pak aku pula. Hari tu beli cendul dekat pekan sehari kt kg..kunun nak balik bancuh sendiri la...so buatlah santan, air gula semua dah penjual sediakan...so si anak ni pun wat le operasi nak bancuh untuk pak n mak cik makan...tapi bila jer makan terasa je tekak ni..awatla tak sedap macam selalu aku mkn yang orang buat yer...ermmm...petang tu anak buah pulak mai n bg tau kat dia awat tak sedap aku buat..so dia pulak buat untuk kali kedua...rupanya2 dia letak garam dalam santan...dia gelak guling2 bila aku citer tak sedap aku buat n tak letak garam...ermmm....nampak sangat aku ni tak reti kan...sapa dulu yer kuar dari perut ibu...huuuu....tabik spring kat kau husna...

 Tadaaaa....dah siap untuk dimakan...mkan kat luar sambil angin sepoi2 bahasa dengan cendol membasahi tekak.....(ko korang cuba imaginekan sambil telan air liur)...ermmmm nikmat...dah bangun p buat sekarang...dah tak tahan nak makan kan?...betul tak?  hikkk....hikkk....perangat hampa semua...

 siap untuk di slurrrrrrrrpppppp

dan dua keping gambar model cendul..kat belakang kakakku sayang...merangkap pembuat cendul terbaik kami semua..terima kasih kak...dulu nak makan apa semua mak tolong sediakan la ni harapkan kakak2 jer la...kasih korang aku bawa sampai akhir hayat...sayang kamu semua sangat2.



tu..tuuu...cer tengok...makcik tu...kemain bab makan...ko kutuk ku husna...nanti kau..wachhaaaaaaaaa...
Kakakku sayang....terima kasih kak atas kasih sayang dan doamu yang tidak pernah putus untukku...moga hidupmu diberkati dan dipanjangkan usia untukku terus mendapat kasihmu...begitu juga untuk semua kaum keluargaku...


....LOVE OUR FAMILY.....




No comments:

Post a Comment

JOM CLICK...